Torsdag. - 24 december 2009!

Julafton brukade vara en utav de dagar jag längtade allra mest till. Inte bara efter julklapparna utan även gemenskapen med min familj. Varje jul bestod av sällskapsspel, en liten julklapp i julstrumpan som hängde på dörrhandtaget, julbordet som byggdes på med mer och mer julmat för varje år, tomten som kom för att dela ut en säck julklappar och sedan lämna de restrerande säckarna (som brukade vara kring 4-6 st).

Julafton för mig nu känns mer som en pina. Jag vill så gärna fira en lyckad julafton med min familj men det funkar inte längre. Inga sällskapsspel, ingen julstrumpa, julbordet består knappt av någonting och det kommer ingen tomte med en massa säckar.

Numera blir det till att spela de spel som någon fått i julklapp (om någon fått något spel i julklapp dvs), vid julbordet blir det till att äta nästintill rå potatis, brända köttbullar, oklippta prinskorvar och tjocka skivor julskinka. Inte något rätt. Dessutom sitter vi där förväntansfullt och väntar på klappar som man önskat sig då man lagt ner både tid och pengar på de klappar man nöjt ger bort. Två klappar blir det varav en är användar, den andra är mer som - "Jag kan ju inte bara ge bort en julklapp, jag måste köpe en till. Äh, jag köper den där".

Det är så det känns och detta är sämst. Som ni kanske förstår så har jag "firat" jul med min mamma idag och det är henne (och hennes äckliga gubbe till inneboende) jag syftar på i detta inlägg. Jag behöver skriva av mig då jag redan grinat ut mig all, eller ja, lite av min enorma besvikelse.

Man super inte på julafton. Det gör man bara inte. Inte om man är med sina barn i alla fall. Man kör inte rattfull även fast det bara är till grannstugan i skogen. Man röker inte vid spisen där man samtidigt står och steker prinskorv och köttbullar.


Halva dagen har varit underbar. Vi firade då jul med Mathias mamma och familj. Hur mysigt som helst. Det var jul det. De minsta barnen blev överöst med julklappar, leksaker som kläder. De äldsta barnen får användbara och roliga klappar och föräldrar, mor- och farföräldrar får roliga klappar som barnen lagt mycket tanke och kärlek bakom. Vi hade jullunch som bestod av risgrynsgröt, glögg och julskinksmackor. Där satt vi och njöt av varandras sällskap. Det som hör julen till alltså. Sällskap och mys!

Hoppas ni haft en bra julafton allihopa!
Nästa år skall jag inte för en chans i världen fira jul med min mamma. Jag skall fira den med de människor jag bryr mig om som samtidigt bryr sig om mig.

God jul!

The End,
Johanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0